Test Ride
Caută un dealer
Service
Comparator

Prima motocicletă. Ce să fie?

Prima motocicletă. Ce să fie?

Așadar, avem plasticul cu categoria A (sau A1, sau A2, eventual) în buzunar, acum ce facem? Desigur, urmează să ne procurăm o motocicletă ca să zburdăm spre orizont cum am văzut în filme. Un lucru destul de simplu de zis, nu tocmai facil de făcut.

Ce motocicletă îmi iau? Posibilitățile sunt foarte numeroase. În primul rând, trebuie să mă gândesc ce buget am pentru motocicletă. Asta, desigur, după ce scad banii pe care am să-i dau pe echipament. Prin asta mă refer la echipament complet, de cea mai bună calitate posibilă. Este mult mai important să fiu bine echipat decât să am cea mai nouă sau mai performantă motocicletă, mai ales ca începător.

Așadar, bugetul este primul factor de care trebuie să ținem seama. Dacă dispunem de o sumă între 5.000 și 7.000 de euro, putem să optăm pentru o motocicletă nouă de cilindree mică sau medie, prietenoasă cu începătorii și cu cel puțin doi ani de garanție. Cu aceeași sumă putem să cumpărăm motociclete de cilindree mai mare destul de interesante pe piața SH, dar prima motocicletă ar trebui să fie una cât mai lejeră și facil de pilotat. Nu super arătoasă, nu extrem de performantă.

Există avantaje clare în a-ți cumpăra o motocicletă nouă:

  • totul funcționează în parametri, așa cum a intenționat producătorul
  • ai o perioadă de garanție și nu trebuiesă-ți faci vreo grijă că te va lăsa în drum când ți-e lumea mai dragă
  • dotările sunt la nivelul tehnologic actual, adică ai ABS și poate și alte sisteme foarte importante pentru siguranță, mai ales pentru un începător
  • consumă mai puțin, poluează mai puțin și nu îți dă deloc bătăi de cap, comparabil cu una rulată
  • pe termen lung, s-ar putea să ieși mai ieftin, pentru că nu trebuie să bagi bani în reparații costisitoare

Așadar, prima motocicletă, indiferent cât de veche sau de nouă este, ar trebui, în primul rând, să nu-ți consume resurse de concentrare pentru simplul fapt că stai pe ea. O supersportivă sau un cruiser modificat cu ghidon foarte înalt te vor solicita chiar și când stai pe loc, consumându-ți resurse de concentrare pe care ar trebui să le folosești pentru traficul din jur. De aceea, în mod ideal, prima motocicletă trebuie să aibă o poziție naturală în șa, să nu fie foarte grea, puternică, sportivă sau să răspundă prea prompt la comenzi. E mai important să te simți în largul tău pe prima motocicletă, ca să evoluezi rapid, sigur și eficient, apoi poți trece la una mai mare și/sau mai puternică.

Gama Honda abundă de alegeri optime pentru începători, prezentate detaliat într-un articol viitor si pe paginile de model de pe site-ul nostru. Pentru a simplifica și mai mult pilotajul, există motociclete cu transmisie automată (precum NC750X), modele simple și ușoare, de categorie A2 (CB500F, CB500X și CBR500R) și un model ideal pentru cei foarte scunzi, care nu-și găsesc ceva pe măsura lor – Honda Rebel, cu șaua la doar 690 mm de sol, este cea mai joasă motocicletă disponibilă pe piață la ora actuală. La acestea se adauga și CB650R si CBR650R care pot fi limitate la 35kW la dealerii autorizați Honda.

Greșeli tipice de evitat când alegi prima motocicletă

  • Nu te arunca la cele mai ieftine opțiuni. Fiind prima motocicletă, pe lângă facilitatea pilotajului, ar trebui să cauți și una care să fie rezistentă și ușor de întreținut. Dacă motocicleta pe care ai ales-o e foarte veche și cu un istoric îndoielnic, aproape sigur vei avea bătăi de cap ulterior. Și motocicleta ar trebui să devoreze kilometri, nu să stea în garaj, în perpetuă reparație.
  • Alege mai degrabă cu rațiunea, decât cu sufletul. Pasiunea pentru motociclete este ceva visceral, de obicei, și, cu siguranță, ai visat dintotdeauna una sau mai multe modele anume de motociclete cu care să plutești către orizont. Dar nu întotdeauna acelea sunt cele ideale pentru un începător.
  • Nu uita că trebuie să-ți iei și echipament complet, de calitate. Tentația este să-ți consumi o parte cât mai mare din buget pe o motocicletă care să-ți placă. Apoi, îți iei echipament din banii rămași, ceea ce înseamnă că vei face compromisuri fix la capitolul unde nu ar trebui să le faci. Echipamentul de calitate de obicei nu este tocmai ieftin, dar merită toți banii.
  • Dacă se poate, fă un test-ride. Cel mai bun mod de a-ți da seama dacă o motocicletă ți se potrivește este să o conduci puțin. Astfel poți să-ți dai seama dacă poziția în șa ți se potrivește și dacă poți controla motocicleta fără probleme.
  • Nu te pierde citind nesfârșite teste și păreri. Sigur, e important să te documentezi ca să faci o alegere bună, dar e ușor să te pierzi în nenumăratele opțiuni pe care le ai la dispoziție. Fiind vorba de prima motocicletă, nu e cazul să te pierzi în detalii. Ține minte că deocamdată oricum nu știi exact ce-ți place, ci doar ce crezi că-ți place, așa că alege ceva cât mai neutru și universal, apoi bagă benzină în rezervor și macină kilometri.

Asfalt uscat tuturor!