Dincolo demotocicletă
30 de ani de siguranță pe două roți
Dincolo de motocicletă: Treizeci de ani de condus în siguranță la Honda Instituto de Seguridad
- Peste trei decenii de experiență în care mii de motocicliști din Spania au beneficiat de instruire de top
- Teorie în clasă, pregătire practică și schimbarea mentalității – elemente esențiale pentru condusul în siguranță
- Spații dedicate și circuite special concepute, inclusiv scenarii cu aderență scăzută
- Recomandat cu entuziasm de participanți – peste 40% dintre înscrieri vin prin recomandări directe
:format(webp):quality(83)/https://honda-moto.ro/wp-content/uploads/541136_Beyond_the_bike_Thirty_years_of_safe_riding_at_Honda_Instituto_de-1024x683.jpg)
Santa Perpètua de Mogoda, Barcelona — iulie 2025
Acest an marchează un moment important în istoria Honda Instituto de Seguridad (HIS), centrul de referință al Honda pentru siguranța pe motocicletă în Spania. Ceea ce a început, acum mai bine de trei decenii, ca un program modest de weekend la periferia Barcelonei a evoluat într-un reper al formării pentru motocicliști și al siguranței rutiere – nu doar în Spania, ci în toată Europa.
Povestea HIS începe în 1992, odată cu înființarea Honda Riding School în Spania. Fără un sediu propiu la acea vreme, programul se desfășura pe secțiunile de testare ale fabricii Montesa Honda din Esplugues del Llobregat, Barcelona. Activitatea era limitată la weekend-uri, bazându-se pe spații împrumutate și pe o echipă restrânsă de instructori dedicați.
Misiunea de a insufla valorile unui motociclism sigur și responsabil a determinat Honda să ia o decizie curajoasă: trimiterea instructorilor în Japonia, pentru a fi pregătiți direct de experții Honda Motor. Această inițiativă a pus bazele unei experiențe de instruire autentice Honda, ancorată în filosofia globală de siguranță a brandului.
În faza inițială, școala s-a concentrat pe educarea tinerilor motocicliști, adresându-se elevilor cu vârste între 14 și 16 ani, care aveau voie să conducă motociclete de 50 cm³. Prin colaborări cu școlile locale, Honda a oferit programe complet subvenționate, cu sesiuni teoretice în clasă și antrenamente practice pe scutere de mică cilindree. Aceste acțiuni le-au permis tinerilor să interacționeze cu motocicletele într-un mediu controlat și educativ.
În 1994, Honda Spania s-a mutat într-o nouă locație la Santa Perpètua de Mogoda, Barcelona, iar în 1996 a înființat aici o școală de condus – precursorul HIS. Cu o platformă dinamică și o clădire dedicată, această unitate a permis extinderea programelor de formare pentru tineri și începători, folosind scutere de 50 cm³ și motociclete de 250 cm³.
:format(webp):quality(83)/https://honda-moto.ro/wp-content/uploads/541138_Beyond_the_bike_Thirty_years_of_safe_riding_at_Honda_Instituto_de-1024x683.jpg)
Activitatea a continuat la Santa Perpètua de Mogoda până în 2006, când a început un nou proces de dezvoltare, timp de trei ani, ce a culminat cu inaugurarea, în septembrie 2009, a Honda Instituto de Seguridad în forma actuală. Sprijinit de o investiție de 4 milioane de euro, noul centru oferea infrastructură modernă, un curriculum cuprinzător și un obiectiv clar: reducerea accidentelor prin instruire de calitate.
Această etapă a coincis cu o schimbare în peisajul moto din Spania. Între 2003 și 2006, vânzările de motociclete au crescut semnificativ la nivel național, dar la fel s-a întâmplat și cu numărul accidentelor rutiere care implicau vehicule pe două roți. Potrivit conducerii HIS, trendul ascendent era puternic.
„Nu vorbim de procente mici. De la an la an, cifrele continuau să crească. Ne-am dat seama că trebuie să acționăm rapid și să facem mai mult”, explică Albert Cavero, Manager al Departamentului Pan-European de Siguranță, Honda Motor Europe.
Cavero, angajat Honda de-o viață, și-a început cariera la Montesa Honda în 1991 și a avut un rol esențial în transformarea HIS în ceea ce este astăzi. Inițial responsabil de siguranța rutieră în Spania, din martie 2025 el coordonează strategia europeană de siguranță Honda – o funcție care reflectă viziunea pe termen lung a companiei de a crea o societate fără coliziuni, în care oamenii se pot deplasa liber, în siguranță și cu liniște sufletească.
Această dorință de a înțelege și de a îmbunătăți a alimentat multe dintre acțiunile HIS. Investigațiile din anii 2000 privind creșterea accidentelor au condus la analizarea tendințelor pieței și a comportamentelor de cumpărare din Spania.
Un aspect identificat a fost cel al sistemelor de frânare. Deși ABS-ul a devenit obligatoriu pentru toate motocicletele în Spania, există două excepții importante: se aplică doar la motocicletele de peste 125 cm³ și doar la modelele noi, devenind obligatoriu abia din 2017. „Vârsta medie a motocicletelor din Spania este de 17–18 ani. Prin urmare, se estimează că aproximativ 70% dintre motocicliști nu au ABS”, precizează Cavero.
Adăugând și faptul că majoritatea accidentelor rutiere sunt cauzate de eroarea umană, nevoia de instruire de calitate, cu efect pe termen lung, este evidentă.
:format(webp):quality(83)/https://honda-moto.ro/wp-content/uploads/541135_Beyond_the_bike_Thirty_years_of_safe_riding_at_Honda_Instituto_de-1024x683.jpg)
„Scopul activităților noastre de instruire nu face parte din business-ul cu motociclete al Honda, ci din responsabilitatea socială a companiei”, spune Cavero. „Fiind cel mai mare producător de motociclete din lume, avem o responsabilitate clară față de clienți și comunitate: să oferim cursuri extinse pentru a ne asigura că toată lumea este în siguranță pe șosea.”
Instruirea vizează explicarea importanței ABS-ului, modul în care acesta influențează comportamentul motocicletei în condiții extreme și diferențele majore între vehiculele echipate și cele fără acest sistem.
:format(webp):quality(83)/https://honda-moto.ro/wp-content/uploads/541128_Beyond_the_bike_Thirty_years_of_safe_riding_at_Honda_Instituto_de-1024x577.jpg)
Astăzi, HIS este singurul centru de siguranță moto din Spania deținut și operat integral de un producător – un fapt ce subliniază angajamentul Honda pentru bunăstarea motocicliștilor. Centrul se întinde pe peste 20.000 m² și include o clădire de 1.500 m² cu săli de curs, ateliere, simulatoare și spații multifuncționale de instruire.
Terenurile de antrenament includ:
- Circuit multifuncțional asfaltat de 8.000 m² pentru exerciții de condus în condiții reale
- Suprafețe cu aderență diferită pentru instruirea în frânare de urgență și controlul stabilității (cu ajutorul motocicletelor prevăzute cu stabilizatoare)
- Zonă off-road de 6.000 m² pentru perfecționarea tehnicilor în diverse tipuri de teren
:format(webp):quality(83)/https://honda-moto.ro/wp-content/uploads/541134_Beyond_the_bike_Thirty_years_of_safe_riding_at_Honda_Instituto_de-1024x683.jpg)
Zonele off-road de la Montesa reflectă filosofia evoluată a HIS. Antrenamentele pe suprafețe alunecoase sunt disponibile pentru oricine cu vârsta de peste șase ani, folosind modelele Honda CRF 50, 110 și 125, cu singura condiție de a putea atinge solul cu ambele picioare la staționare. De multe ori, aceasta este prima experiență pe motocicletă pentru copii, iar HIS se asigură că este una plăcută și educativă. Lecțiile îi vizează și pe părinți, prezența acestora fiind obligatorie, pentru a continua educația și acasă.
Curriculumul s-a diversificat mult. Deși educația tinerilor rămâne prioritară, HIS se adresează acum unei game largi de motocicliști – de la începători la profesioniști. O parte importantă o reprezintă pregătirea post-obținere permis, dar și cursurile dedicate forțelor de ordine, serviciilor de urgență și instructorilor moto.
Metoda HIS se bazează pe trei piloni: abilități tehnice, conștientizarea riscurilor și mentalitatea riderului. De la teorie la exerciții practice sub îndrumarea instructorilor certificați Honda, fiecare element întărește cultura siguranței, respectului și controlului. „În caz de accident, contează mai puțin dacă aveai sau nu dreptate. Contează dacă ai fost cel rănit”, subliniază Cavero.
Privind înapoi, transformarea HIS înseamnă mai mult decât creștere fizică – reprezintă asumarea unei responsabilități sociale. Dintr-o școală de weekend pentru adolescenți, a devenit o inițiativă de referință care pregătește anual mii de motocicliști, contribuind semnificativ la reducerea accidentelor și la creșterea nivelului de pregătire.
Pe măsură ce utilizarea motocicletelor crește și mobilitatea personală evoluează, HIS este mai relevant ca niciodată. „Credem că fiecare motociclist merită cunoștințele și încrederea de a-și conduce motocicleta în siguranță”, încheie Cavero. „Nu doar instruim motocicliști, ci creăm o cultură a siguranței care se extinde dincolo de drum.”
Cu peste 30 de ani de experiență, inovație și educație care salvează vieți, Honda Instituto de Seguridad nu este doar un centru de pregătire – este dovada viziunii Honda pentru un viitor mai sigur pentru toți motocicliștii.
:format(webp):quality(83)/https://honda-moto.ro/wp-content/uploads/541123_Beyond_the_bike_Thirty_years_of_safe_riding_at_Honda_Instituto_de-1024x683.jpg)
Statistici Honda Instituto de Seguridad:
- Din 2009, peste 30.000 de participanți au absolvit cursurile
- Absolvenții au cu 30% mai puține șanse de a fi implicați într-un accident
- Peste 2.000 de participanți finalizează anual cursurile
- De la înființare, activitatea s-a desfășurat în principal în weekend; din 2020, cererea pentru cursuri în timpul săptămânii a crescut semnificativ
- Peste 40% dintre participanți ajung prin recomandări directe
- Participanții își evaluează nivelul înainte și după instruire – creștere medie de 2,4 puncte
- Chiar și motocicliștii avansați își îmbunătățesc scorul cu 1 punct, în medie
- 20% dintre participanți revin pentru un alt curs
- 33% au între 0 și 3 ani de experiență pe motocicletă
- Nivel de calitate recunoscut de ACEM pentru instruire în siguranță
- Doar 32 de instituții la nivel global au acest standard