Interviu cu inginerul șef al transmisiei cu dublu ambreiaj
Dai Arai s-a alăturat echipei Honda în 1999 și timp de 10 ani a fost forța creativă din spatele transmisiei cu dublu ambreiaj de la Honda.
Aceste întrebări și răspunsuri oferă o perspectivă asupra trecutului său, a vieții sale în motociclism și în echipa Honda și a provocărilor cu care s-a confruntat de-a lungul anilor de dezvoltare a tehnologiei DCT.
Care este originea DCT?
Înainte să vin la Honda, existau și alte transmisii automate, cum ar fi cutia de viteze „Hondamatic” în anii 1970, care se baza pe un convertor de cuplu, și transmisia Human Friendly pe DN01.
Deci, înainte ca VFR1200F să vină cu primul DCT, ideea de a face o transmisie automată a existat de mulți ani.
Marea diferență cu DCT este că implică pierderi mult mai puține decât sistemele anterioare, deci oferă un sentiment mult mai direct și mai sportiv.
Care a fost cea mai grea problemă de rezolvat?
Totul începând cu dezvoltarea primului DCT pentru VFR1200F care a fost o adevărată luptă.
Nimeni nu a mai făcut-o până atunci, așa că a fost dificil atât din punct de vedere hardware, cât și din punct de vedere software. A fost într-adevăr prima dată când inginerii de transmisie au fost implicați în comenzile electronice.
Cu hardware-ul, a trebuit să dezvoltăm o carcasă a arborelui cotit care să poată fi folosită atât pentru motoarele DCT, cât și pentru cutia manuală, pentru a ne permite să pregătim variante MT și DCT în același cadru. Așa că am folosit doi arbori principali, unul în interiorul celuilalt, pentru a menține pachetul compact. A oferi acelui pachet mic rezistența și durabilitatea necesare a fost o mare provocare.
A existat și provocarea reducerii zgomotului la schimbarea vitezelor. Deoarece mecanismul de viteze în sine este același ca la o motocicletă manuală, DCT emite exact același zgomot de „pre-angajare” de la dinții pinioanelor ca la o schimbare manuală. Pentru unii motocicliști, auzirea acestui sunet de schimbare în modurile automate fără intrările normale „manuale” la schimbarea vitezei ar putea suna ciudat, așa că reducerea acestui sunet a fost o mare provocare suplimentară.
Pe partea de software, programarea programelor de schimbare a vitezelor pentru acest nou tip de tehnologie a fost o provocare serioasă. Nimeni nu a încercat să creeze un astfel de sistem și este nevoie de mii de ore pentru a găsi programele potrivite.
Care crezi că a fost cea mai mare îmbunătățire de-a lungul deceniului DCT?
Nu este posibil să identificăm o anumită schimbare ca fiind cea mai importantă. Acest lucru se datorează faptului că sistemul a evoluat constant de-a lungul deceniului, odată cu introducerea diferitelor modificări care nu numai că au îmbunătățit DCT-ul în sine, dar l-au și făcut să scoată din ce în ce mai mult la lumină caracteristicile diferite de rulare necesare fiecărui model.
Unul dintre primii pași mari a fost revenirea automată la modul Automat dacă ai folosit declanșatoarele manuale pentru a selecta o treaptă de viteză. Este nevoie de multă programare pentru a face revenirea la modul automat cât mai intuitivă, pentru că trebuie să calculezi situația de mers și, prin urmare, intenția motociclistului– a trecut în treapta inferioară pentru că intra într-un viraj strâns, sau pentru a depăși pe drum drept, etc. Nu este vorba doar de a readuce sistemul la modul Automat după un anumit număr de secunde.
Mai târziu, am perfecționat modul în care sună accelerația când este în treapta inferioară pentru a se potrivi cu precizie cu turațiile și pentru a face acele schimbări să fie cu adevărat fine. Aceste modificări au implicat multă sincronizare cu comenzile de injecție de combustibil PGM-FI.
Am introdus, de asemenea, „Controlul adaptiv al capacității ambreiajului”, care utilizează controlul electronic al sistemului DCT pentru a patina puțin ambreiajul atunci când poziția accelerației este schimbată inițial dintr-o poziție complet închisă sau complet deschisă. Asta a ajutat semnificativ la stabilizarea comportamentului motocicletei.
Pe de altă parte, comutatorul „G” introdus pe CRF1000L Africa Twin și mai târziu pe X-ADV reduce cantitatea de patinare a ambreiajului pentru a oferi o senzație mai directă pentru aderența roții din spate. În special în off-road, acest lucru le poate permite motocicliștilor să facă derapaje controlate.
De asemenea, am conectat sistemul și modurile de rulare datorită tehnologiei Throttle by Wire care ajută și la diminuarea timpului de schimbare.
Iar, unul din cel mai recente modele – CRF1100L Africa Twin, conectarea cu IMU (Unitate de Măsurare Inerțială/ Inertial Measurement Unit) ajută puternic la îmbunătățirea sincronizării treptelor de viteză prin viraje, deoarece IMU oferă informații finale despre unghiul de înclinare.
Așadar sistemul s-a dezvoltat continuu și va continua să facă acest lucru. Acesta este unul dintre marile sale avantaje – poate fi îmbunătățit continuu.
Cum poți descrie personal beneficiile DCT?
Cel mai important lucru pentru mine este cât de mult din „lățimea de bandă” a creierului este eliberată pentru a fi folosită mai eficient la cele mai plăcute aspecte ale condusului – viraje, căutarea traseelor corecte, sincronizarea frânării și accelerației.”
În rest, faptul că este atât ușor, cât și direct. „Ușor” înseamnă că nu este nevoie să folosești ambreiajul în traficul lent, să tragi de timp, sau să-ți ciocnești casca de a pasagerului. „Directă” este viteza de schimbare a treptei și abilitatea ridicată, așa cum am menționat, de a te concentra doar asupra călătoriei tale.
Ce ai dori să vezi ca următoare cerere pentru DCT?
Personal, mi-ar plăcea să văd DCT pe motocicleta noastră pentru Raliul Dakar. Acest tip de condus – unde oboseala este atât de comună și concentrarea atât de importantă – este perfect pentru tehnologia DCT.
În off-road, oamenii sunt adesea surprinși de cât de mult îi poate ajuta DCT – folosirea pedalei de ambreiaj nu este atât de ușoară și consumă multă energie și concentrare. De asemenea, cu DCT, motociclistul nu poate se poate bloca în situații dificile.
Care ar fi mesajul tău pentru motocicliștii care nu cred că DCT este pentru ei?
Vă rugăm, doar încercați. Poate dura puțin timp să te obișnuiești, dar oferă cu adevărat noi posibilități călătoriei tale.