Cum îți alegi echipamentul?
De când ai decis să intri în lumea moto, ai știut că echipamentul va fi unul dintre punctele importante pe lista de achiziții. Cu siguranță nu vrei să te limitezi la ceea ce este obligatoriu – casca de protecție
Dacă vrei să fii cu adevărat protejat, ai nevoie de echipament complet, pe care noi îl recomandăm nu doar de la prima ieșire, ci chiar din școală pe cât posibil. Acesta este reprezentat de: cască de protecție omologată (atenție să fie măsura potrivită!), geacă cu protecții pentru spate, umeri și coate, pantaloni moto cu protecții pentru genunchi și șolduri, ghete moto care să îți protejeze și glezna în cazul unui accident, mănuși cât mai rezistente la abraziune. Acesta este un minim de protecție la care poți adăuga și alte elemente, cum sunt vestele cu airbag – pentru protecție, sau haine termice sau veste cu apă care te ajută să te răcorești – pentru confort la drum lung. Dacă nu înțelegi de ce ai atât de mare nevoie de echipament de protecție, iată câteva argumente:
Urmările unui impact.
Atunci când corpul intră în contact cu asfaltul, țesutul moale (piele și mușchi) se distruge cu 1 mm adâncime la fiecare 10 km/oră, până la oprire. Corpul uman poate rezista, fără protecții, unui șoc produs de lovirea de un perete la o viteză de maxim 25km/oră. La viteze mai mari au loc spargeri ale organelor interne/hemoragii interne. Acum gândește-te care este viteza cu care mergi sau vei merge tu cu motocicleta. Din acest motiv echipamentul moto trebuie să reziste la abraziunea prin frecare și să aibă elemente de disipare a energiei în caz de accident – zona de contact să fie extinsă pentru a avea o sarcină pe centimetrul pătrat cât mai mică.
Alege o cască integrală!
Conform unui studiu publicat de Dietmar Otte, 45% din impactul căștilor moto se produce în jurul feței, într-o zonă neacoperită de căștile open face sau de căștile modulare, dacă acestea sunt purtate deschise. Dacă ai o cască modulară, asigură-te ca are un sistem de închidere omologat și încearcă să mergi cu ea închisă la viteze mari. Cum știi ce mărime ți se potrivește? Recomandarea generală este să o probezi, deoarece fiecare constructor are un anumit model anatomic.
Cum îmi pot găsi mărimea?
Vei ști că o cască ţi se potrivește când nu vei simți puncte de presiune, ci doar o senzație uniformă de presiune. Este foarte important să te simți confortabil purtând casca, fără să ai dureri sau neplăceri după primele 10 minute de purtare. Pentru a verifica mărimea, apucă de bărbie casca și încearcă să răsuceşti capul: dacă aceasta nu opune rezistență, înseamnă că este prea mare. De asemenea, închide sistemul de prindere al căștii, ține capul fix și apucă de bărbie casca: dacă o poți răsuci către ceafă pentru mai mult de 20-25 de grade, este recomandat să încerci o mărime mai mică. Totodată, încearcă să introduci degetul arătător în zona frunții în timp ce porți casca închisă. Dacă degetul intră doar până la prima falangă, înseamnă că ai găsit mărimea potrivită.
Geaca moto – textil sau piele?
Când vine vorba de geaca moto, ai la dispoziţie două tipuri de materiale, cu avantaje şi dezavantaje. Pe de o parte, echipamentul de piele oferă cea mai bună protecție la abraziune, dar e foarte călduros vara și este rigid, ceea ce îl face mai incomod. Pe de altă parte, echipamentul textil special pentru moto are avantajul unei mai bune aerisiri, dar se poate rupe mai ușor la contactul cu suprafețe foarte abrazive, iar fiecare curățare reduce protecția la ploaie, care va trebui reaplicată. Iar deciziile nu se opresc aici. Ai nevoie de protecție pe orice vreme și asta poate însemna fie să îți iei mai multe geci, fie să optezi pentru una cu mai multe straturi detașabile, care te poate ajuta să conduci confortabil de la 10 la 40 de grade.
Multiple opțiuni
Dacă alegi să investești și într-o vestă cu airbag, recomandabil este să ceri consultanță și să o cumperi odată cu geaca, pentru că acestea trebuie să se potrivească și vesta să aibă loc pe sub geacă. Nu uita de protecţii! Indiferent de material, pentru geci, ai nevoie de protecții la coate, umeri și spate. Unele geci se vând fără protecție de spate, pe care va trebui să o cumperi separat. Verifică și nivelul protecțiilor. Nivelul 2 ar fi unul recomandat. Atenţie şi la culoare! Culoarea echipamentului este importantă, iar recomandarea noastră, şi a motocicliștilor cu experiență, dar și a șoferilor care se întâlnesc cu noi în trafic… este să îți alegi un echipament care îți oferă vizibilitate înainte de orice (culori Hi-Viz). Mai mult, un echipament de culoare închisă se va încinge în timpul verii și îți va aduce un mare disconfort: te vei deshidrata și îți va fi din ce în ce mai greu să te concentrezi la drum. Îți recomandăm să folosești echipament cât mai colorat și mai deschis la culoare. În acest fel îți vei spori confortul și vei fi vizibil.
Ce pantaloni să îmi aleg?
Odată ce ai ales tipul de geacă, ai nevoie de niște pantaloni potriviți, care să îți completeze protecția. Știm că în primul an mulți începători aleg să poarte pantaloni obișnuiți, cu genunchiere, ca în școală. Nu faceți asta! Pantalonii moto oferă protecție la genunchi, la șolduri, dar și prin simplul material din care sunt făcuți. Poate par, dar nu sunt pantaloni obișnuiți. În caz de abraziune, DOAR pantalonii moto te ajută și rămân ei pe asfalt în locul pielii tale. Genunchierele pe care le folosiți în școală sunt mai degrabă pentru enduro și ajută la impact direct. În cazul unul slide (alunecarea pe asfalt în caz de accident) aceste genunchiere pot fi chiar periculoase, pentru că amplifică mișcarea. În momentul neplăcut al unei căzături, în cazul în care porți genunchiere pe deasupra blugilor normali, piciorul tău capătă rolul unui ax în jurul căruia genunchierele se învârt. Mai mult, în cele mai multe cazuri, genunchierele sunt fabricate din plastic casant: în cazul unui accident, acestea de sparg și produc așchii ce pătrund în corp, sau chiar mai rău, genunchiera devine o lamă care taie carnea. Genunchierele din plastic casant sunt destinate zonei de enduromotocross, acolo unde vitezele de deplasare sunt mai mici, iar impactul are o altă dinamică.
Ghete?
Ignoră sugestiile de a purta, pur şi simplu, „o pereche de ghete de munte” şi alege o gheată moto de calitate. Aceasta ar trebui să îndeplinească următoarele funcționalități şi caracteristici: aderență – talpă rezistentă la ulei, cu suprafețe anti-alunecare; protecție anti-răsucire – de cele mai multe ori, tălpile ghetelor moto sunt rigide pentru că au o inserție metalică de la vârf la călcâi pentru a împiedica strivirea piciorului; susținerea bună a gleznei: gheata trebuie să treacă peste gleznă – în această zonă, ghetele moto au, de obicei, protecții metalice sau din materiale ce rezistă la abraziune și la strivire.
Mânuși?
În toate accidentele, palmele sunt printre primele care ating asfaltul. Aşadar, protecţia lor este esenţială. O mănușă bună trebuie să aibă următoarele funcţionalități: să acopere complet degetele, palma, partea din spate a mâinii și încheieturile; să rămână pe mână în caz de accident, prin urmare are nevoie de o curea de retenție în jurul mâinii; să aibă protecții pentru falange (acestea pot fi din piele, plastic, metal sau kevlar);
Echipamentul moto complet nu este un moft, ci o necesitate. Trebuie să ai întotdeauna în vedere şi costul acestuia: nu face compromisuri atunci când vine vorba de calitatea echipamentului ales şi investeşte în piese bune, omologate, de la producători cunoscuți. La fel ca în cazul alegerii motocicletei, gândește-te cum vei folosi echipamentul moto. Important este să îți asigure protecție la impact și împotriva intemperiilor, dar și să te simți confortabil: echipamentul trebuie să respire și să mențină o temperatură constantă la nivelul corpului. De asemenea, trebuie să îți dea libertatea de mișcare Nu te baza doar pe achiziţii online sau dacă o faci, returnează tot ce nu ți se potrivește perfect. Probează echipamentul cu atenție și asumare și alege un vânzător care te poate consilia temeinic. Optează pentru echipamente certificate care se potrivesc anatomiei corpului tău, pentru că pot face diferenţa în caz de accident.