*Prețul afișat este un preț recomandat, nu constituie o ofertă de preț și nu reprezintă prețul efectiv de vânzare. Prețurile efective de vânzare pot fi diferite de prețurile afișate mai sus. Vă rugăm să vă adresați distribuitorilor autorizați Honda pentru a primi o ofertă personalizată de preț.
*Prețul afișat este un preț recomandat, nu constituie o ofertă de preț și nu reprezintă prețul efectiv de vânzare. Prețurile efective de vânzare pot fi diferite de prețurile afișate mai sus. Vă rugăm să vă adresați distribuitorilor autorizați Honda pentru a primi o ofertă personalizată de preț.
*Prețul afișat este un preț recomandat, nu constituie o ofertă de preț și nu reprezintă prețul efectiv de vânzare. Prețurile efective de vânzare pot fi diferite de prețurile afișate mai sus. Vă rugăm să vă adresați distribuitorilor autorizați Honda pentru a primi o ofertă personalizată de preț.
*Prețul afișat este un preț recomandat, nu constituie o ofertă de preț și nu reprezintă prețul efectiv de vânzare. Prețurile efective de vânzare pot fi diferite de prețurile afișate mai sus. Vă rugăm să vă adresați distribuitorilor autorizați Honda pentru a primi o ofertă personalizată de preț.
*Prețul afișat este un preț recomandat, nu constituie o ofertă de preț și nu reprezintă prețul efectiv de vânzare. Prețurile efective de vânzare pot fi diferite de prețurile afișate mai sus. Vă rugăm să vă adresați distribuitorilor autorizați Honda pentru a primi o ofertă personalizată de preț.
*Prețul afișat este un preț recomandat, nu constituie o ofertă de preț și nu reprezintă prețul efectiv de vânzare. Prețurile efective de vânzare pot fi diferite de prețurile afișate mai sus. Vă rugăm să vă adresați distribuitorilor autorizați Honda pentru a primi o ofertă personalizată de preț.
*Prețul afișat este un preț recomandat, nu constituie o ofertă de preț și nu reprezintă prețul efectiv de vânzare. Prețurile efective de vânzare pot fi diferite de prețurile afișate mai sus. Vă rugăm să vă adresați distribuitorilor autorizați Honda pentru a primi o ofertă personalizată de preț.
Test Ride
Caută un dealer
Service
Comparator

Honda DCT

Transmisie cu Dublu Ambreiaj

Ce este și ce avantaje are tehnologia DCT?

 

Poate că în ultimul timp ai tot auzit despre transmisiile DCT. E posibil să auzi din ce în ce mai multe despre ele și în viitor, pe măsură ce tot mai mulți oameni aleg să cumpere și să călătorească cu motocicleta. Cu toate acestea, dacă nu știi ce este o transmisie cu dublu ambreiaj (DCT) pe o motocicletă și ce face aceasta, îți explicăm noi imediat.

În calitate de cel mai mare producător de motociclete din lume și un lider în dezvoltarea de motoare, definim DCT ca “un sistem de control electro-hidraulic computerizat pentru schimbarea treptelor unei transmisii convenționale cu șase trepte. Este echipat cu două pachete de ambreiaj: unul pentru treptele impare – 1, 3 și 5 – și unul pentru treptele pare – 2, 4 și 6.”

Aceasta este definiția simplă a DCT, dar ceea ce face acesta necesită mai multe explicații și suntem bucuroși să ți le oferim: Înainte de începerea operațiunii efective de schimbare a vitezei, sistemul se pregătește automat pentru transferul puterii de propulsie între trepte prin pornirea rotației treptei de viteză la care urmează să fie schimbată. Cele două ambreiaje acționate independent ale sale transferă apoi fără probleme viteza de rotație de la o treaptă de viteză la alta, fără a reduce la zero puterea transmisă roții din spate.

Dacă ai o minte foarte tehnică și înțelegi cum funcționează sistemele mecanice, explicația oficială este clară și precisă. Dacă, totuși, nu ești în mod special obișnuit cu mecanica avansată, probabil ai nevoie de o explicație mai simplă, mai puțin tehnică, astfel încât să poți înțelege cu adevărat cât de grozav este un sistem DCT pe o motocicletă, ce face cu adevărat și pe cine ar putea atrage.

DCT

Probabil cel mai ușor este să te gânești la un DCT ca la o transmisie automată care schimbă treptele pentru tine, ceea ce înseamnă că nu schimbi treptele manual dacă nu vrei acest lucru. Schimbarea manuală a vitezelor și operarea unui ambreiaj pot fi uneori puțin deranjante, mai ales dacă ești nevoit să oprești și să pornești de mai multe ori în trafic, iar un DCT poate face asta pentru tine. Astfel poate face mersul pe motocicletă mai atrăgător și mai accesibil pentru cei cărora le place ideea de motociclism, dar nu sunt convinși în totalitate de transmisia manuală. Ideea de a schimba vitezele pe o motocicletă cu piciorul poate fi și mai descurajantă pentru cei care nu au experimentat decât cutia manuală a unui autoturism.

O mulțime de motocicliști experimentați și competenți adoră ideea unei transmisii care oferă opțiunea de funcționare automată, deoarece poate face călătoria mult mai ușoară în zonele urbane, unde schimbi vitezele în mod constant. Sunt, de asemenea, grozave pentru cei care pleacă în călătorii deosebit de lungi, deoarece înseamnă o experiență de condus mai relaxată, confortabilă și simplă, mai ales că Honda DCT oferă o selecție multiplă de moduri de condus. O transmisie DCT este chiar mai lină decât o transmisie complet automată, deoarece includerea unui al doilea ambreiaj permite ca următoarea treaptă de viteză să se rotească deja la turația corectă înainte de a fi cuplată. Acest lucru elimină o parte din schimbarea sacadată, care poate fi o caracteristică a transmisiilor automate. Desigur, avantajul cu adevărat substanțial al Honda DCT față de un model automat este că permite schimbarea manuală. Astfel, oferă celui care o conduce tot ce-i mai bun din ambele experiențe.

DCT se poate potrivi oricărui tip de motocicletă și poate fi un beneficiu pentru orice tip de motociclist, dar un alt avantaj uriaș al sistemului este că deschide drumul către lumea pe două roți celor care nu ar merge pe o motocicletă manuală și poate convinge oamenii care ar fi renunțat la ideea motociclismului dacă singura opțiune ar fi fost un model manual cu ambreiaj.

Dacă întâlnești unele dificultăți în folosirea mâinii stângi sau a piciorului stâng, o motocicletă Honda echipată cu DCT ar putea fi soluția perfectă pentru tine. Fără a fi nevoie să strângi maneta de ambreiaj sau să selectezi treptele cu piciorul stâng, o motocicletă DCT îți permite să te bucuri de drum cu mai puține griji la bord.

Chiar dacă nu ai probleme care să-ți facă dificil sau imposibil să mergi cu motocicleta manuală, acționarea constantă a ambreiajului și schimbarea vitezelor la o călătorie lungă sau în timpul unui drum într-un oraș aglomerat, poate fi o neplăcere uneori. Cu o Honda echipată cu DCT, nu mai trebuie să treci prin acest deranj. Îți rămâne opțiunea de a schimba manual când sau dacă dorești. 

Motociclete cu DCT

DCT nu este o tehnologie complet nouă. Honda cochetează cu transmisiile automate pentru motocicletele sale de aproximativ 60 de ani, începând cu C100 Super Cub din 1958 care avea un ambreiaj centrifugal automat. Astăzi, DCT este o tehnologie puternic integrată în procesul nostru, Honda oferind în prezent o gamă largă de motociclete cu transmisii DCT, cum ar fi: Africa Twin, Africa Twin Adventure Sport, NC750X, NT1100, Forza 750, X-Adv și, desigur, legendarul Gold Wing.

Oferind o gamă atât de largă de motociclete cu transmisii DCT, Honda arată cât de mult crede în tehnologie, dar arată, de asemenea, că un DCT poate fi util și de dorit în tot felul de medii și pentru multe tipuri diferite de condus.

A 12-a aniversare a tehnologiei Honda DCT

Au fost o mulțime de aniversări în industria moto & auto în ultimii ani, cu multe altele la orizont, dar puține se compară cu cea de-a 10-a aniversare a tehnologiei Honda cu transmisie cu dublu ambreiaj (DCT) pentru motociclete. În timp ce multe aniversari sunt despre ziua de naștere a unui autovehicul celebru, este mult mai rar să sărbătorim o anumită tehnologie, în special una de durată, care este unică pentru un anumit producător, așa cum este DCT pentru motocicletele Honda.

Pe măsură ce anii au trecut, am continuat să dezvoltăm și să perfecționăm tehnologia, astfel încât DCT de astăzi se poate adapta unei game largi de caracteristici diferite de condus și cu o gamă largă de modele diferite de motociclete.

Prima motocicletă care a beneficiat de includerea tehnologiei DCT a fost VFR1200F în 2010, care a rămas în producție până în 2018. La un an după VFR1200F, NC700S și NC700X și modelele Integra au fost puse la dispoziție cu DCT. Încă patru modele Honda au câștigat DCT în următorii patru ani, care au fost VFR1200X Crosstourer în 2012, NM4Vultus în 2014 și CRF1000L Africa Twin în 2015. Cele mai recente modele care s-au alăturat grupului DCT au fost X-ADV și GL1800 Gold Wing în 2017, iar, în 2021, modelul NT1100 a completat seria motocicletelor Honda automate.

Peste 140.000 de modele echipate cu DCT au fost vândute până acum în Europa. În 2020, 45% dintre Africa Twin-uri, 52% dintre NC750X-uri și 67% dintre Gold Wing-uri vândute în toată Europa au fost versiunile echipate cu DCT în locul transmisiei manuale.

Dai Arai, forța creativă din spatele tehnologiei DCT, care s-a alăturat Honda în 1999, consideră că un mare beneficiu al sistemului este modul în care îl eliberează de grijă pe conducător, astfel încât acesta să se poată concentra pe ceea ce contează. Arai spune: „Cel mai important lucru pentru mine este cât de mult din „lățimea de bandă” a creierului este eliberată pentru a fi folosită la cele mai plăcute aspecte ale condusului – virajele, căutarea liniilor corecte, sincronizarea frânării și accelerației.”

În timp ce multe motociclete diferite ar putea și vor beneficia de pe urma disponibilității DCT în viitor, Dai are în minte o folosire specială pe care și-ar dori să o vadă la un moment dat. „Personal, mi-ar plăcea să văd DCT pe motocicleta noastră pentru Raliul Dakar. Pentru acel tip de condus– unde oboseala este garantată și concentrarea este atât de importantă –  sistemul poate avea un mare beneficiu. În off-road, oamenii sunt adesea surprinși de cât de mult îi poate ajuta DCT.”

Evoluția transmisiei cu dublu ambreiaj de la Honda

Tehnologia unică Honda DCT a evoluat continuu de când a fost introdusă pe piață în 2010, cu îmbunătățiri periodice ale intervalelor de timp de schimbare a treptelor și a tehnologiei și personalități diferite în funcție de model.

Actualizare DCT 2011

Introdus pe: NC700X, NC700S și Integra

  • Versiune mai ușoară, mai compactă pentru motor de 700 cmc
  • Revenirea automată la Modul Automat după comanda manuală
  • Modul D inteligent răspunde la ținuta de pe drum

Actualizare DCT 2012

Introdus pe: VFR1200F și Crosstourer

  • Blipping” rafinat al accelerației la trecerea în treaptă inferioară pentru o călătorie mai lină

Actualizare DCT 2013

Introdus pe: NC750X, NC750S, Integra, Crosstourer și NM4 Vultus

  • „Controlul adaptiv al ambreiajului” folosește controlul DCT pentru a glisa ambreiajul la schimbarea de la accelerația deschisă sau închisă pentru o deplasare mai lină

Actualizare DCT 2015

Introdus pe: Africa Twin

  • Comutatorul G oferă o senzație mai directă pentru tracțiunea roților spate, permițând alunecări controlate în afara drumului

Introdus pe: Africa Twin, NC750X, NC750S și Integra

  • 3 niveluri ale Modului S
  • Detectarea înclinării pentru a îmbunătăți modelele de schimbare

Actualizare DCT 2017

Introdus pe: Gold Wing

  • Primul DCT pentru cutia de viteze cu 7 trepte
  • Primul DCT care se conectează cu treapta de marșarier, asistența la pornire în rampă, modul de mers la pas și sistemul start-stop
  • Primul DCT cu model de schimbare asociat modurilor de călătorie

Introdus pe: Gold Wing și Africa Twin

  • Conectare cu accelerația TBW pentru schimbări mai rapide de viteză 
  • Închide accelerația la trecerea în treaptă superioară pentru o călătorie mai lină

Actualizare DCT 2019

Introdus pe: Africa Twin

  • DCT a fost conectat pentru prima dată cu un IMU pentru a îmbunătăți și mai mult sincronizarea schimbătorului de viteze în viraje

Dai Arai

Interviu cu inginerul șef al transmisiei cu dublu ambreiaj

Dai Arai s-a alăturat echipei Honda în 1999 și timp de 10 ani a fost forța creativă din spatele transmisiei cu dublu ambreiaj de la Honda.

Aceste întrebări și răspunsuri oferă o perspectivă asupra trecutului său, a vieții sale în motociclism și în echipa Honda și a provocărilor cu care s-a confruntat de-a lungul anilor de dezvoltare a tehnologiei DCT.

Care este originea DCT?

Înainte să vin la Honda, existau și alte transmisii automate, cum ar fi cutia de viteze „Hondamatic” în anii 1970, care se baza pe un convertor de cuplu, și transmisia Human Friendly pe DN01.

Deci, înainte ca VFR1200F să vină cu primul DCT, ideea de a face o transmisie automată a existat de mulți ani.

Marea diferență cu DCT este că implică pierderi mult mai puține decât sistemele anterioare, deci oferă un sentiment mult mai direct și mai sportiv.

Care a fost cea mai grea problemă de rezolvat?

Totul începând cu dezvoltarea primului DCT pentru VFR1200F care a fost o adevărată luptă.

Nimeni nu a mai făcut-o până atunci, așa că a fost dificil atât din punct de vedere hardware, cât și din punct de vedere software. A fost într-adevăr prima dată când inginerii de transmisie au fost implicați în comenzile electronice.

Cu hardware-ul, a trebuit să dezvoltăm o carcasă a arborelui cotit care să poată fi folosită atât pentru motoarele DCT, cât și pentru cutia manuală, pentru a ne permite să pregătim variante MT și DCT în același cadru. Așa că am folosit doi arbori principali, unul în interiorul celuilalt, pentru a menține pachetul compact. A oferi acelui pachet mic rezistența și durabilitatea necesare a fost o mare provocare.

A existat și provocarea reducerii zgomotului la schimbarea vitezelor. Deoarece mecanismul de viteze în sine este același ca la o motocicletă manuală, DCT emite exact același zgomot de „pre-angajare” de la dinții pinioanelor ca la o schimbare manuală. Pentru unii motocicliști, auzirea acestui sunet de schimbare în modurile automate fără intrările normale „manuale” la schimbarea vitezei ar putea suna ciudat, așa că reducerea acestui sunet a fost o mare provocare suplimentară.

Pe partea de software, programarea programelor de schimbare a vitezelor pentru acest nou tip de tehnologie a fost o provocare serioasă. Nimeni nu a încercat să creeze un astfel de sistem și este nevoie de mii de ore pentru a găsi programele potrivite.

Care crezi că a fost cea mai mare îmbunătățire de-a lungul deceniului DCT?

Nu este posibil să identificăm o anumită schimbare ca fiind cea mai importantă. Acest lucru se datorează faptului că sistemul a evoluat constant de-a lungul deceniului, odată cu introducerea diferitelor modificări care nu numai că au îmbunătățit DCT-ul în sine, dar l-au și făcut să scoată din ce în ce mai mult la lumină caracteristicile diferite de rulare necesare fiecărui model.

Unul dintre primii pași mari a fost revenirea automată la modul Automat dacă ai folosit declanșatoarele manuale pentru a selecta o treaptă de viteză. Este nevoie de multă programare pentru a face revenirea la modul automat cât mai intuitivă, pentru că trebuie să calculezi situația de mers și, prin urmare, intenția motociclistului– a trecut în treapta inferioară pentru că intra într-un viraj strâns, sau pentru a depăși pe drum drept, etc. Nu este vorba doar de a readuce sistemul la modul Automat după un anumit număr de secunde.

Mai târziu, am perfecționat modul în care sună accelerația când este în treapta inferioară pentru a se potrivi cu precizie cu turațiile și pentru a face acele schimbări să fie cu adevărat fine. Aceste modificări au implicat multă sincronizare cu comenzile de injecție de combustibil PGM-FI.

Am introdus, de asemenea, „Controlul adaptiv al capacității ambreiajului”, care utilizează controlul electronic al sistemului DCT pentru a patina puțin ambreiajul atunci când poziția accelerației este schimbată inițial dintr-o poziție complet închisă sau complet deschisă. Asta a ajutat semnificativ la stabilizarea comportamentului motocicletei.

Pe de altă parte, comutatorul „G” introdus pe CRF1000L Africa Twin și mai târziu pe X-ADV reduce cantitatea de patinare a ambreiajului pentru a oferi o senzație mai directă pentru aderența roții din spate. În special în off-road, acest lucru le poate permite motocicliștilor să facă derapaje controlate.

De asemenea, am conectat sistemul și modurile de rulare datorită tehnologiei Throttle by Wire care ajută și la diminuarea timpului de schimbare.

Iar, unul din cel mai recente modele – CRF1100L Africa Twin, conectarea cu IMU (Unitate de Măsurare Inerțială/ Inertial Measurement Unit) ajută puternic la îmbunătățirea sincronizării treptelor de viteză prin viraje, deoarece IMU oferă informații finale despre unghiul de înclinare.

Așadar sistemul s-a dezvoltat continuu și va continua să facă acest lucru. Acesta este unul dintre marile sale avantaje – poate fi îmbunătățit continuu.

Cum poți descrie personal beneficiile DCT?

Cel mai important lucru pentru mine este cât de mult din „lățimea de bandă” a creierului este eliberată pentru a fi folosită mai eficient la cele mai plăcute aspecte ale condusului – viraje, căutarea traseelor corecte, sincronizarea frânării și accelerației.”

În rest, faptul că este atât ușor, cât și direct. „Ușor” înseamnă că nu este nevoie să folosești ambreiajul în traficul lent, să tragi de timp, sau să-ți ciocnești casca de a pasagerului. „Directă” este viteza de schimbare a treptei și abilitatea ridicată, așa cum am menționat, de a te concentra doar asupra călătoriei tale.

Ce ai dori să vezi ca următoare cerere pentru DCT?

Personal, mi-ar plăcea să văd DCT pe motocicleta noastră pentru Raliul Dakar. Acest tip de condus – unde oboseala este atât de comună și concentrarea atât de importantă – este perfect pentru tehnologia DCT.

În off-road, oamenii sunt adesea surprinși de cât de mult îi poate ajuta DCT – folosirea pedalei de ambreiaj nu este atât de ușoară și consumă multă energie și concentrare. De asemenea, cu DCT, motociclistul nu poate se poate bloca în situații dificile.

Care ar fi mesajul tău pentru motocicliștii care nu cred că DCT este pentru ei?

Vă rugăm, doar încercați. Poate dura puțin timp să te obișnuiești, dar oferă cu adevărat noi posibilități călătoriei tale.